About Me

My photo
Hey.. Jus cal me N kay.. do enjoy reading my blog :D

Followers

Thursday, January 5, 2012

First time medical check-up untuk ibu mengandung


Klinik kesihatan Seksyen 19 Shah Alam



Pertama kali N pergi buat medical check-up untuk kehamilan ni pada 9 august 2011, Puasa yang kesembilan. 


Serius la N cakap first time masuk jer memang N tersangatlah blurr. Yang N tahu ialah ambil nombor. Nasib baik kaunter yang sepatutnya berdekatan dengan kaunter masuk. So, N tanyalah misi tu macam mana proses untuk buat medical check-up dan mendapatkan buku merah yang kawan N pernah bagitahu. Misi tu tanya dah buat check-up ker belum kat klinik untuk mengesahkan yang N mengandung, then N jawab belum lagi tapi dah buat pregnancy test sendiri kat rumah. Pastu, misi tu minta IC N dan juga husband. Ambil nombor sekali dan misi tu suruh tunggu sehingga dipanggil.


1. Kaunter timbang berat dan check tekanan darah
Lebih kurang 1 jam lebih nak dekat 2 jam jugalah N tunggu nama or nombor N dipanggil. Bila dah panggil macam-macam maklumat yang misi tu tanya untuk ditulis dalam buku merah yang N bakal dapat tu, lebih kurang macam kena interview keje tu. Pastu misi tu timbang berat badan N dan juga tinggi untuk direkod. Berat masa tu 44.3 kg :D. Ringan kan kan, hehe. Then check sekali blood pressure.


Dan sempat lagi misi tu bagitahu yang dia dah sebut nama N banyak kali, :P. Rupa-rupanya baru la N tahu yang N dah duduk jauh sangat dengan tempat yang sepatutnya. Kat klinik tu ada banyak section yang kena lalui sebelum jumpa doktor, dan setiap section tu lain-lain tempat. Memang nasib la terdengar nama N masa tu, kalau tak memang berkampung satu hari kat klinik tu.


Siapa yang baru pertama kali nak pergi buat medical check-up N nasihatkan supaya tanya misi tu dulu dekat mana tempat yang sepatutnya korang kena duduk ataupun dekat mana nama / nombor korang akan dipanggil. (Klinik di tempat lain mungkin berbeza dengan situasi N, tapi apa-apa pun cara paling selamat ialah bertanya).


Tapi kalau ada sesiapa yang pergi klinik yang sama dengan klinik N kat Seksyen 19 Shah Alam, lepas lapor diri untuk first time, terus jer duduk dekat kerusi-kerusi berhadapan dengan penimbang. (Penimbang di sebelah kanan kaunter amik nombor). Tak payah tengok or tunggu nombor korang kat electronic board tu sebab misi tu akan panggil nama (tak pun nombor).


2. Kaunter ambil darah
Kemudian N dikehendaki untuk pergi ke bilik pengambilan darah. Misi cucuk jarum kat lipatan tangan dan ambil satu injection darah. Nasib baik sikit jer misi tu ambil kalu tak mahu pengsan N kat situ sebab N ni pitam tengok darah. Setiap bilik dan juga kaunter kat sana ada nombor tapi bilik ambil darah ni tak ingat nombor berapa. Tapi sebelum misi tu ambil darah N misi tu ada cucuk baby kecik yang N rasa baru juga baby tu keluar. Alahai kesiannya tengok sob sob..


3. Kaunter ambil darah lagi dan air kencing. Kaunter 20
Kaunter seterusnya ialah kaunter ambil darah lagi tapi kali ni misi tu ambil beberapa titis saja melalui jari. Ouchh!!.. hehe.. Pelik tul masa tu, dah ambil darah satu injection tu tapi kemudian ambil lagi.. Urmm.. Then misi tu bagi satu cup untuk diisi dengan air kencing. Dah settle, letak cup dalam tray dan tunggu no dipanggil.


4. Kaunter untuk jumpa pembantu doktor. Kaunter 26 / Kaunter registration
Letak buku merah dalam tray dan tunggu no dipanggil. No akan dikeluarkan melaui board elektronik. Masa ni N dan husband tunggu lebih kurang 1 jam. Bila no dipanggil N berjumpa dengan misi ni yang N rasa mungkin pembantu doktor di dalam sebuah bilik bernombor. Misi tu ada buat check-up bahagian dada untuk memastikan yang N bebas dari Kanser payudara. Dan misi tu siap ajar lagi macam mana nak check sendiri kat rumah nanti.


5. Kaunter untuk jumpa doktor.
Bila dah keluar dari bilik tu N letak buku merah di kaunter 26 untuk berjumpa dengan doktor. Setengah jam kot N tunggu no dipanggil pastu baru dapat jumpa doktor tu. Untuk jumpa doktor kena tunggu no dikeluarkan kat electronic board. Doktor tu check denyutan nadi kat pergelangan tangan dan dia kata denyutan nadi N rendah. So, doktor tu suruh N pergi satu bilik ni untuk check denyutan nadi secara elektronik. Dapat jumpa doktor ni untuk first timer jer, bulan yang berikutnya tak payah dah.


6. Bilik check denyutan nadi.
N pun masuk bilik ni dan check secara elektronik pula. Masa tu badan, tangan dan kaki di tempel dengan wayar yang berselirat yang bersambung dengan satu mesin kecik yang keluarkan data.


Then dah dapat maklumat tu, N masuk ke bilik doktor tapi doktor masih tak berpuas hati dengan keputusan mesin tu. Katanya, ada wave kiranya macam tak jelas lar data tu. Doktor tu cakap mungkin sebab masa tu N menggeletar. So, Doktor tu suruh minum air panas or pergi keluar panaskan badan kejap. N pun keluar panaskan badan jap memandangkan masa tu bulan puasa :D.


Pastu masuk balik bilik check denyutan nadi tu, tapi keadaannya masih sejuk macam tadi. huhu.. Masa nak print out data terpaksa la N tahan kejap badan ni supaya tak menggeletar. Dia orang jarang buat pemeriksaan denyutan nadi menggunakan mesin ni, so ada la dalam 2 or 3 orang yang ada kat dalam bilik tu seperti  teragak-agak masa proses pemeriksaan dijalankan. Ada juga beberapa soalan yang N tujukan, diaorang salah jawab or mungkin diaorang pun hentam jer sebab tak tahu jawapannya :P. Terasa macam alien yang kena ujikaji pula bila dah sampai 2 kali kena buat. hehe..


Dah siap terus masuk jumpa doktor dan doktor pun kata okay. Then doktor setkan tarikh untuk next appointment pada bulan berikutnya. Ambil slip attendance kat kaunter pendaftaran dan serahkan buku merah sekali (buku merah ada dua, satu untuk klinik dan lagi satu untuk ibu-ibu simpan sebagai rujukan). Masa check untuk first time ni, N pregnant 8 minggu :D


Tapi apa-apa pun thanks to them and all of the staff for their kindness melayan ibu-ibu mengandung :D

Hey mommies jangan lepaskan peluang mengunjungi event ataupun survey latest Mom and Baby Expo 2014:

7th Maternity and Children Expo 14, Mid Valley 24-26 Jan 2014

9 comments:

  1. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary

    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete
  2. Hai N, mesti your baby dah besar kan skrg. I baru nak pegi check up. Just nak tanya, klinik 19 ibu n anak ni boleh pegi everyday ke? Or ada hari tertentu utk check up?

    ReplyDelete
  3. Hai N, mesti your baby dah besar kan skrg. I baru nak pegi check up. Just nak tanya, klinik 19 ibu n anak ni boleh pegi everyday ke? Or ada hari tertentu utk check up?

    ReplyDelete
  4. Tina, Baby Asy dah tiga tahun lebih. Mana-mana klinik kerajaan ibu dan kanak-kanak, kene buat registration dulu iaitu buka buku merah/ pink. Pastu tarikh next appoinment akan ditentukan oleh kakitangan mereka.. Harap jawapan saya membantu :D

    ReplyDelete
  5. Thanks N for the info..sgt2 membantu..1st time nak pergi..

    ReplyDelete
  6. Salam nak bertanya ,operation hours utk hari sabtu ada ka N?

    ReplyDelete
  7. hi N, nak tanya, kalau nak buka buku hari jumaat boleh ke? baru nak buka buku. dah masuk 10w minggu ni

    ReplyDelete
  8. 1. KK ibu dan anak sek19 bkk ikut normal office hour. so weekend tk bkk. ttup pada cuti umum juga.
    2. hari jumaat adalah bukan hari temujanji utk klinik ibu dan anak sek19. hari trsebut hanyalh utk walk-in cases shj. (hari paling lengang di antara hari lain utk pesakit luar, sbb org di dlm masih kerja hehe) jd utk bkk buku pd hari trsebut. insyaallah boleh je.
    3. jika nama anda lambat dipanggil, mohon bersabar kerana kk sek19 ada byk kawasan, bermakna makin ramai pesakit. dan klinik 1malaysia pun dh tk amik kes ibu dan anak, jd kes trsebut smua brpindah ke kk19. mintak maaf.

    ReplyDelete
  9. UNTUK BUKAK BUKU:
    1. pergi ke kaunter 29 (depan pintu masuk klinik ibu dan anak) kt kaunter 29 anda akan ditanya "duduk kawasan mana?" dan lepastu akan berjumpa misi kawasan trsebut utk approval bukak buku.
    2. amik no giliran. org di kaunter akan minta ic untuk dilampirkan pada buku pink. kemudian anda akan diarahkan menunngu sehingga no dipanggil.
    3. apabila no dipanggil, anda akan ditimbang berat dan tinggi (di kaunter 30, bersebelahan kaunter 29). dan kemudian misi akan isi butir2 diri pada buku tersebu berserta - nama suami, ic suami, tarikh first day pada period cycle yg terakhir, tarikh first period masa anak dara dulu, dll (jika anda duduk di dua rmh (kdg2 duduk rmh mertua/ulang alik/ada dua rmh, sila nyatakan dkt misi trsebut berserta alamat krna pada hari slps bersalin, misi akan ke rumah utk pemeriksaan di rmh. nnti tkde org kang)
    4. anda kemudian akan diminta utk ke bilik 22 (amik darah), dan ke bilik 20 (urine sample)
    5. setelah selesai kedua-duanya, anda perlulah letak buku pink tersebut di kaunter 29 (kaunter first amik no giliran). letak pada bakul biru bhg hujungg kaunter (bakul ke bilik pemeriksaan). jgn salah letak bakul. jika tak pasti, tanya misi di bhg kaunter.
    6. anda akan menunggu giliran utk masuk ke bilik pemeriksaan. (ikut zone warna)
    7. di dalam bilik pemeriksaan anda akan diperiksa dari rambut hinggalah ke kaki. (trmasuk bhg payu****) oleh misi yg bertugas. dan jika perlu pemeriksaan lanjut lain, anda akan diperiksa sepenuhnya.
    8. tarikh appointment seterusnya akan diberi. (utk cek tarikh appointment, bkk buku pink, cari bhg nota2 yg misi dh tulis. pergi pada hujung sekali nota. ada tulisan TCA (to come again). itu adlah tarikh appointment seterusnya.
    eg : TCA: 25/5/2017 @ 8am

    ujian darah:
    1. cek penyakit kelamin
    2. cek kumpulan darah
    3. ujian HIV
    4. hemoglobin dlm darah. (penting trutama utk ibu mngndung utk elak komplikasi spt anemia)

    p/s: y cek darah kt jari tu adalah cek kndungan glukos(gula) dlm darah. akan diperiksa jgk ketika appointment seterusnya utk GDM (gestational diabetes mellitus, kencing manis msa mengandung)

    ReplyDelete

Jangan malu-malu tinggalkan sekomen dua.. :D