About Me

My photo
Hey.. Jus cal me N kay.. do enjoy reading my blog :D

Followers

Monday, September 8, 2014

Bon Odori di Malaysia

Sejarah Bon Odori di Malaysia 

Bon Odori merupakan salah satu acara yang diwujudkan oleh pekerja-pekerja profesional dari Jepun yang menetap di Malaysia.  Tujuan Bon Odori diadakan di Malaysia adalah untuk melibatkan anak-anak mereka dalam budaya Jepun (dalam tahun 1976). Sekarang acara ini telah semakin dikenali oleh rakyat Malaysia dan berkembang menjadi acara tahunan yang sangat dinanti-nantikan yang mendapat purata 36 000 peserta setiap tahun. Acara Bon Odori adalah pesta kebudayaan Jepun yang terbesar di Malaysia dan ianya juga mungkin pesta Bon Odori yang terbesar di dunia di luar Jepun.

Sambutan Bon Odori Tahunan di Malaysia adalah satu usaha untuk mempromosikan dan memperkukuhkan hubungan kebudayan antara Malaysia dan Jepun serta mempamerkan budaya Jepun untuk rakyat Malaysia.  

Bon Odori Malaysia 2012
Bon Odori di Shah Alam, 2012

Apakah itu Bon Odori ?

Obon merupakan salah satu tradisi Jepun yang paling penting. Orang Jepun percaya bahawa roh-roh nenek moyang mereka datang kembali ke rumah masing-masing untuk bersatu semula dengan keluarga mereka semasa Obon dan berdoa untuk roh. Oleh itu, Obon menjadi satu perjumpaan  keluarga yang penting dan semua orang akan pulang ke kampung atau tempat asal mereka.

Obon asalnya disambut sekitar hari ke-15 dalam bulan ketujuh dalam kalendar lunar. Kini tempoh Obon berbeza di pelbagai daerah di Jepun. Di kebanyakan kawasan, Obon diraikan sekitar 15 Ogos, dan ia biasanya bermula 13 dan berakhir 16 Ogos. Di sesetengah kawasan di Tokyo, Obon diraikan sekitar 15 Julai, dan ia masih disambut pada hari ke-15 dalam bulan ketujuh dalam kalendar lunar di banyak kawasan di Okinawa.  



Waktu Obon, rakyat Jepun akan membersihkan rumah-rumah mereka dan meletakkan pelbagai jenis makanan seperti sayur-sayuran dan buah-buahan kepada roh-roh nenek moyang di hadapan butsudan (Buddha mazbah). Lanten Chochin dan hiasan bunga biasanya diletakkan oleh butsudan tersebut.


Pada hari pertama Obon, lampu chochin dinyalakan di dalam rumah dan mereka pergi ke kubur keluarga untuk memanggil roh-roh nenek moyang mereka balik ke rumah. Ia dipanggil mukae-bon.
Di sesetengah rantau, nyalaan api yang dipanggil mukae-bi menyala di pintu masuk rumah untuk membimbing roh-roh. 

Pada hari terakhir, mereka akan membawa roh-roh tersebut kembali ke kubur dengan menggantungkan lampu chochin (Japanase lantern) yang dicat nama keluarga untuk membimbing roh-roh. Ia dipanggil okuri-bon. Di sesetengah rantau, nyalaan api yang dipanggil okuri-bi menyala di pintu masuk rumah untuk menghantar roh-roh nenek moyang. Semasa Obon, bau kemenyan senko mengisi rumah Jepun dan tanah perkuburan.


Toro Nagashi (lanten terapung) adalah tradisi yang sering digunakan semasa Obon. Mereka menghantar keluar roh-roh nenek moyang mereka dengan lanten (bekas lampu) bernyalakan lilin dan dibiarkan terapung di atas sungai dan turun ke laut. 

Obon festival

Selain itu, Bon Odori (tarian rakyat) diamalkan secara meluas pada malam Obon. Gaya tarian berbeza mengikut kawasan-kawasan, tetapi biasanya gendang taiko Jepun mengekalkan irama tersebut. 

Pesta Bon Odori 2012
Rasanya inilah pentas yagura..

Orang-orang yang pergi ke pesta Bon Odori yang diadakan di taman, kuil atau tokong akan memakai yukata (kimono musim panas) dan menari di sekitar pentas Yagura. Sesiapa sahaja boleh mengambil bahagian dalam Bon Odori dengan cara memasuki ke dalam bulatan dan meniru apa yang orang lain lakukan.  

Obon tidak dijadikan cuti umum negara Jepun, tetapi ramai orang mengambil cuti pada masa ini. Pertengahan Ogos merupakan musim puncak untuk pelancongan pada musim panas.

Yukata



1 comment:

  1. baru first time tau, thanks N for sharing...pasal apps tu In Shaa Allah nanti Farah share yang details sikit...

    ReplyDelete

Jangan malu-malu tinggalkan sekomen dua.. :D